WIM Phillibustas

W.I.M. (Phillibustas)

We vroegen Wim van de Phillibustas (Leuven) naar zijn mening over Mechelse rap.

We zijn zelf actief met Phillibustas van november 1997. Ons eerste wapenfeit was een track op ‘Frithop is dood’, een initiatief van Quinte en Pita, denk ik. Quinte kende ik al jaren. We zaten ooit samen op school in het eerste en tweede middelbaar in Don Bosco Haacht. Op een of ander feestje in Wespelaar, jaren later, kwamen we elkaar weer tegen. We hingen buiten rond samen en Quinte vertelde me over zijn band ABN. Ikzelf was toen actief in een highschoolband ‘SCI’ als rapper. Ik rapte in het Engels, maar luisterde met grote interesse naar Osdorp Posse, Spookrijders … We begonnen ABN te checken en na SCI dook ik in de Nederlandse rap. Het zal dan 1996 geweest zijn, denk ik.

Frithop is dood

Mijn eerste demo ‘3012’ kwam in handen van Quinte en Pita. Vooral de disstrack tegen KIA vonden ze grappig. Zo kregen we een plek op ‘Frithop is dood’. We leerden andere MC’s kennen en gingen toeren. (Sint-Andries MC’s, MC Vaginaal, Morsdood, Krewcial & Gus …)

Er veranderde iets bij ABN. Onenigheid of iets dergelijks. Pita en Quinte gingen uit elkaar ergens na hun optreden op Werchter. Ik herinner mij een sidekick ‘II Zwaard’ of ‘MC Kathabi’. Voor ons een grappige figuur. Zowel in de omgang als in performance. De man ging er altijd zwaar voor. Misschien iets te zwaar zelfs. Hij was bezig met uiterlijke dingen. Ik zie hem nog helemaal in het wit op het podium staan op Werchter. Of fancy merkkledij dragen. Daar waren wij in Leuven niet mee bezig. We begrepen dat niet goed.

Toen we bij Pita in de studio kwamen, was ‘UCL’ (denk ik) daar aan het opnemen. Ik herinner me dat wij dat echt slecht vonden. “4-5-6, een scheet in een fles”-raps. We begrepen niet goed dat Pita op dat niveau bezig was, na alles wat hij al had gehad met ABN. Hij begon met Grensloos en dat was een onderdeel daarvan, denk ik. Wij haakten een beetje af op die Mechelse rap. Wij trokken meer naar de Antwerpse scene. In Leuven was er toen niks in het Nederlands. Naast Riot Squad, de Engelstalige crew van o.a. Killa Tactics, stelde Leuven niks voor. In Antwerpen hadden we Sint Andries MC’s leren kennen. We zaten samen onder Mental Records, bij Quinte. De connectie met Mechelen was toen wat verloren.

Maar met Pita hadden we wel nog contact. Een tijd later zaten er allemaal andere gasten in zijn studio. Baz, Shockproof, Sikkim … We hadden het een tijd niet gevolgd en plots leefde er weer een pak meer in Mechelen. Pita was een beetje de lijm tussen heel wat hiphopprojecten in Vlaanderen. En ze kwamen allemaal naar de Rockfabriek.

Via meerdere verzamelcd’s van Baz en Pita, kwamen we met meer MC’s in contact en ontstonden er samenwerkingen. Onder andere met Nupstr, Don Luca, Rijmtechniekers, Samoerai … Uit een bootcamp onder leiding van Pita, ontstond Het Verdikt. We brachten een plaat uit op Showarma, het label van Pita.

Of Mechelse rap een eigen sound had? In het begin wel. Maar die digden wij niet echt. Ik denk dat die sound toen eerder aanleunde bij Osdorp, en wij waren meer van de Spookrijders-strekking. De latere generatie rappers trokken dat wel recht, naar ons gevoel. Ik vermoed dat het onbegrip naar de Mechelse scene ook wel iets te maken had met afkomst. Wij woonden in de gemeenten rond Leuven. Super-veilig, rustig en landelijk. Als wij met drie gasten met een baggy rondliepen op straat, deden de mensen ramen en deuren dicht. Het ergste wat wij ooit deden was stelen: de aansteker van iemand anders. En dan nog per ongeluk. Wij voelden niet echt waar die Mechelaars het over hadden. Wij vonden dat allemaal overdreven.